Ten rok branża lotnicza zapamięta na długo. Jeszcze na początku marca największym zmartwieniem były ogromne braki kadrowe. Liczba gotowych do pracy pilotów i personelu pokładowego zawsze była mniejsza niż potrzeby linii lotniczych. Dziś branża mierzy się z największym kryzysem w swojej historii, będącym wynikiem globalnej pandemii koronawirusa. Jak będzie wyglądała przyszłość lotnictwa? Czy w kryzysie tkwi szansa na rozwój? Na te pytania próbowano odpowiedzieć podczas III Kongresu Rynku Lotniczego, który odbył się 18 września w Warszawie.
Według prognoz IATA, które podczas wystąpienia otwierającego wydarzenie przedstawił wiceprezes międzynarodowego stowarzyszenia przewoźników lotniczych Sebastian Mikosz, powrót do ruchu pasażerskiego sprzed pandemii może nastąpić dopiero w roku 2024. Jednak wszyscy paneliści biorący udział w debacie zgodzili się, że branża nie powinna skupiać się jedynie na powrocie do stanu sprzed pojawienia się koronawirusa, a raczej na wypracowaniu zupełnie nowych rozwiązań. Marcin Opaliński, prezes LS Airport Services zauważył, że do niedawna branża nie nadążała już za dynamiką swojego rozwoju (co przejawiało się m.in. w brakach wykwalifikowanego personelu), zatem kryzys i nagłe zatrzymanie może być szansą na chwilę refleksji i wypracowanie nowego modelu, który lepiej odpowie na potrzeby lotnictwa w przyszłości.
Choć na pierwszy rzut oka kryzys położył się cieniem na całej branży lotniczej, to niespodziewanie zyskał na nim zwykle pomijany w publicznej debacie sektor General Aviation. Puste lotniska komunikacyjne, wolna przestrzeń powietrzna i dostęp do instruktorów, którzy na co dzień latali w liniach, były zaskakującym plusem pandemii i szansą dla pasjonatów “małego lotnictwa”, o czym wspomniał zaproszony do udziału w debacie na temat kierunków rozwoju lotnictwa Dyrektor Generalny Aeropact – Maciej Stroiński.
“Młodzi piloci dotąd byli rzadkimi gośćmi na lotniskach komunikacyjnych z królową polskich lotnisk – Okęciem – na czele. W czasie szczytu pandemii okazało się, że kontrolerzy wręcz czekają na statki powietrzne, nawet tak małe. Ale trzeba mieć świadomość, że ośrodki szkolenia lotniczego, dziś pełne uczniów, za kilka miesięcy dostaną odpryskiem pandemii, gdy okaże się, że dla nowo wyszkolonych pilotów nie ma pracy” – mówił Maciej Stroiński.
Kongres Rynku Lotniczego jest najważniejszym corocznym wydarzeniem sektora lotniczego w Polsce. W tym roku odbył się z ograniczonym udziałem publiczności i z zachowaniem ścisłego reżimu sanitarnego. Transmisję z wydarzenia można obejrzeć tutaj: https://vimeo.com/event/297335/videos/458083546/?fbclid=IwAR1zxpeltPmnDqMYf8bNPDnJscWNXzJn11LftoqJWqokKBi9Q3yMJv8fJBs
fot. Paweł Bugajski